Titulní obrázek


Nový registr vozidel - zakázka roku

Firma ATS-Telcom by měla zalézt někam hodně hluboko. Problémový registr teď trápí celou Českou republiku. Neustálé čekání a čekání. Velkou vinu má na tom právě ATS-Telcom, která nemá s přesunem dat a budováním databází zkušenost a vše navíc spustila bez řádného testování.

Kolaps nového registru vozidel prozkoumá nezávislý audit ministerstva vnitra. Na jednání vlády se na tom dohodli ministři dopravy a vnitra Pavel Dobeš a Jan Kubice. Dobeš totiž říká, že stávající potíže vznikají právě u Kubiceho, konkrétně v datech Policejního prezidia. Nový registr má potíže už od svého spuštění 9. července a řidiči si svá auta mohou registrovat jen s potížemi. Systém nejdříve nezvládl převod dat z původní evidence ministerstva vnitra. Šlo o 14,5 milionu záznamů o 7,5 milionu aut. Nynější potíže má systém proto, že se nemůže propojit do nefunkčních databází policie.

Kvůli zrychlení práce státní správy musejí být údaje o obyvatelích na jednotlivých úřadech vzájemně počítačově propojeny. Lidé nebudou muset obcházet více přepážek. Registr aut má napojení například na databázi kradených vozů nebo registr obyvatel. Nový systém byl potřeba i kvůli evropské dohodě o přeshraničním vydávání dat. Zakázka pochází od ministrů Bárty a Šmerdy. V minulosti za ni nesli odpovědnost náměstek ministra Daniel Bartek a šéf IT Michal Šebek. ATS-Telcom má na ministerstvu dopravy smlouvu na zajištění chodu počítačové sítě, podepsala ji v roce 2010.

Se zavedením registru ministerstvo otálelo a následně vybralo bez výběrového řízení firmu, která nemá s přesunem dat a budováním databází zkušenosti. ATS-Telcom systém špatně připravila a nepodrobila ho předem dostatečné sérii testů, které mohly předem chyby odhalit. Výroba systému stála 37 milionů korun. Na dalších zhruba 10 milionů vyšlo technické vybavení pro úředníky. Náklady spojené s opravou potíží jdou podle smlouvy za ATS-Telcom. Stát má také podle kontraktu nárok na odškodné. To je rozděleno do několika kategorií. Ze smluv je zřejmá jen jedna z nich, a to 5 tisíc korun denně.

Hodnota odškodnění, které firmy a lidé po ministerstvu chtějí, šplhá už k milionu korun. Ministerstvo kvůli tomu zřídilo speciální email zelenalinka@mdcr.cz. V žádostech musejí lidé doložit, že jim škoda vznikla. Ombudsman Pavel Varvařovský navíc doporučuje, aby se lidé nebáli říci si i o nemajetkovou újmu.

Registr po středečním poledni opět fungoval, řidiči mohou vsadit na štěstí a zkusit jít k přepážkám. Policie jim každopádně vzkazuje, že je benevolentní a přestupky spojené s nefunkční evidencí vyřeší domluvou, pokud jí to zákonná norma dovoluje. Ministr dopravy trvá na fungování nového registru. Přechod na starý systém podle něj problémy nevyřeší, protože data se kvůli novému systému budou muset dříve nebo později stejně přesouvat.